Skolens LearningTechLab

Under titlen LearningTechLab har vi de senere år gennemført en lang række innovations-, design- og teknologi-projekter inspireret af såvel Maker- som FabLab-bevægelsen.

Maker-bevægelsen

’Makers’ er teknologientusiaster i alle aldre: ’Crafters’, lærere, opfindere, hobbyfolk, ingeniører, videnskabelige klubber, kunstnere, elever, studerende og producenter af moderne teknologi, der mødes på de årlige messer – kaldet Maker Faire - hvor de udstiller, holder workshops og deler viden.

Maker-bevægelsen 1 opstod omkring tidsskriftet ’Make’ i 2005.

FabLab-bevægelsen

FabLab er en sammentrækning af Fabrication Laboratory, som er en verdensomspændende bevægelse, der kan findes i 40 lande. Et FabLab bygger på princippet om åben adgang til FabLab- teknologien og som minimum at dele maskiner og deltage i et globalt FabLab-fællesskab, hvor man deler viden, idéer og resultater.

FabLab-bevægelsen 2 er udsprunget fra MIT, Massachusetts Institute of Technology, Boston, USA. Senere er det videreudviklet af Stanford University til konceptet fablab@school. I Danmark ledes det af professor Ole Sejr Iversen ved Aarhus Universitet.

Maker- og FabLab er begge legende, nysgerrige og innovative i tilgangen til ny teknologi og viden. Det pirrer vores traditionelle didaktiske tænkning, og på Antvorskov Skole har vi derfor ladet os inspirere til afprøve de nye muligheder, der ligger i at skabe en helt ny tilgang til læring. 

Siden er sidst opdateret 16. august 2016